Informatie over onze stichting
.
De Stichting Herdenkingen Nuenen is toegewijd aan het herdenken van Nederlandse oorlogsslachtoffers, zowel burgers als militairen, die sinds de Tweede Wereldoorlog zijn gevallen. Naast het organiseren van indrukwekkende herdenkingen ter ere van deze slachtoffers, streven ze naar belangrijke doelen. Zo willen ze het bewustzijn vergroten over de impact van oorlog en oorlogsslachtoffers door middel van educatieve programma's, zoals lezingen, tentoonstellingen en workshops, die gericht zijn op scholen, jongeren en de bredere gemeenschap. Daarnaast spant de stichting zich in om historisch erfgoed dat verband houdt met oorlogsslachtoffers te behouden, inclusief het onderhoud van oorlogsmonumenten en gedenkplaatsen. Door deze inspanningen draagt de Stichting Herdenkingen Nuenen bij aan het levendig houden van de herinnering aan de slachtoffers en het bevorderen van een cultuur van vrede, respect en tolerantie.
over ons
Op 4 april 2023 is de Stichting Herdenkingen Nuenen opgericht.
De bestuursleden zijn voorzitter William de Bont, secretaris Magchiel Nieuwlaat en penningmeester Jo Laeven.
De bestuursleden zijn direct enthousiast van start gegaan en zij krijgen ondersteuning van adviseur en ceremoniemeester Marion van Hellemond.
William de bont

voorzitter

William De Bont

Al vanaf mijn 16e jaar houd ik me bezig met het opknappen en restaureren van WO II voertuigen,daarnaast ben ik al die jaren ook actief geweest binnen verenigingen betreffende de bevrijdingen. Ik vind het dan ook een mooie uitdaging om voor "ons dorp" festiviteiten mee te organiseren.

Magchiel Nieuwlaat

Magchiel Nieuwlaat

Van jongs af aan ben ik geïntresseerd in alles wat met WO II te maken heeft, maar ook in onze militaire betrokkenheid daarna wereldwijd. Literatuur erover blijft me boeien. Om die reden heb ik veel evenementen, evenaals oorlogsmonumenten in binnen- en buitenland bezocht. Groot respect gekregen voor de inzet van onze militairen en burgers. Daarom draag ik mijn steentje bij.

Jo Van Leaven

Jo Laeven

Ik wil bijdragen aan onze stichting om de geschiedenis van WO II te herdenken en het belang van vrijheid te benadrukken. Ik ben geïnteresseerd in de bevrijding van ons land, specifiek Nuenens, en wil dit blijven herdenken.

Ceremoniemeester

Marion van Hellemond

Sinds 2005 ben ik iedere jaar aanwezig bij de herdenking in Nuenen. Eerst vanuit mijn betrokkenheid vanuit de Amerikaanse stichting Men of Easy Company en voorts eveneens als begeleider van Vincent Speranza voor wie gemeente Nuenen en haar inwoners heel veel betekende. Vanuit deze warme relatie met de gemeente Nuenen ondersteun ik nu van harte de Stichting Herdenkingen Nuenen.

Adviseur

Rinus Sanders

Als echte inwoner van Nuenen heb ik affiniteit bij een groot aantal organisaties van ons dorp. Zodoende kan ik mijn kennis nuttig maken. Ik ben geboeid en daarom ook zeer geïnteresseerd in alles wat met WO II te maken heeft en doe graag mee bij de organisatie van evenementen die hierop betrokken hebben.